Brooddoosnodig ging langs bij IVIO Binnenhof in Gent en zag hoe zij een lekkere en voedzame ontbijthoek organiseren voor hun leerlingen.
IVIO Binnenhof (buitengewoon secundair onderwijs-school) biedt onderwijs en opvoeding aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarbij wordt ingezet op een traject op maat, met aandacht voor de individuele noden en behoeften van elke jongere.
We gingen een voormiddag mee in het zog van Nathalie Creve, de heel aimabele GOK-coördinator en teamcoach binnen de school en Peggy Van den Bossche, de maatschappelijk werker van de school met het hart op de juiste plaats. De dag dat we er waren was er ontbijt voor alle leerlingen ter gelegenheid van de IVIO Binnenhofdag-een feest dat elk jaar plaatsvindt in de school.
Alle leerlingen die dit wensen, kunnen elke week op maandag, dinsdag en woensdag ontbijten tijdens een vast ontbijtmoment voor ze de klas induiken. Nadat enkele leerlingen zelf hun ontbijt via het buffet op hun bord schotelen, schuiven we mee aan tafel voor een ontbijtmoment met hen. We zien blije gezichten. Nathalie legt de leerlingen nog eens uit waarom ontbijten zo belangrijk is, alsook dat er geen lege brooddozen hoeven te zijn op school:
“… wanneer je je lunchpakket vergeten bent, kan je hier brood, beleg en/of fruit in je brooddoos verzamelen voor op de middag, want wanneer we honger hebben, kunnen we niet goed leren! Welk fruit lusten jullie het liefst?”. Een paar leerlingen roepen: “Meloen!”, “Watermeloen!”. Nathalie: “Watermeloen? Ok, dan zullen we hier eens voor zorgen de volgende keer… Smakelijk iedereen!”
Er is voldoende fruit, brood, yoghurt, fruitsap, melk, etc. Dankzij het budget dat we hen via Brooddoosnodig schenken is er genoeg om elke leerling die zijn/haar brooddoos heeft vergeten of er thuis geen heeft kunnen samenstellen te voorzien van een voedzaam ontbijt.
Na het ontbijt ruimen de leerlingen alles samen op, de taken worden verdeeld.
Daarna gaan ze naar de eerste les. We vonden even wat tijd om Nathalie en Peggy te spreken op de speelplaats.
Waarom waren jullie enthousisast om mee te stappen in het Brooddoosnodig project?
Nathalie Creve: IVIO Binnenhof is een school die in haar GOK-beleid* gelijke onderwijskansen voor leerlingen met mindere kansen, nastreeft. “We doen mee aan Brooddoosnodig omdat we merken dat er een groot aantal leerlingen zijn, die niet de mogelijkheid hebben om een gezonde of voedzame brooddoos naar school mee te brengen. Dit omwille van allerhande redenen. Vandaar dat we hen een stuk willen ondersteunen in het voorzien van een ontbijt op school.
Door mijn ervaring met huisbezoeken bij leerlingen van de school stelde ik vast dat er heel wat gezinnen het niet altijd even breed hebben.
Door mee in het project te stappen kunnen we een aantal leerlingen voorzien in de basisbehoefte van een gezonde maaltijd die kan bijdragen tot beter leren. Na een ontbijt functioneren de leerlingen beter gedurende de dag. Ze hebben een betere concentratie en presteren ook beter op taken die een cognitieve inspanning vereisen. Samen aan tafel eten, verbindt de leerlingen en de leerkrachten en draagt bij tot een gevoel van samenhorigheid.
Vandaar dat wij het ook belangrijk vinden om hen dit op school aan te leren. Samen ontbijten! Dit helpt in het ontwikkelen van sociale vaardigheden, wat belangrijk is voor hun verdere ontwikkeling en kansen op de arbeidsmarkt later.
*GOK-beleid:
Een beleid gericht op gelijke onderwijskansen (GOK) strekt ertoe om de onderwijsachterstand van kansarme leerlingen weg te werken en de integratie te bevorderen.
Peggy Van den Bossche, maatschappelijk werker in de school vertelt hoe zij de leefwereld van de leerlingen probeert te overzien en waar ze hen eventueel kan ondersteunen.
Peggy Van den Bossche: “Je voelt echt dat de noden aan het stijgen zijn op elk vlak. We hebben een aantal leerlingen die leven in moeilijke omstandigheden. Maar altijd een duidelijk zicht op de leefsituatie hebben we niet. Wat het niet evident maakt om de exacte behoefte te zien van de leerlingen. Het is aan mij om hun vertrouwen te winnen en zo een stukje van hun leefwereld te ontdekken. Op die manier kunnen we kijken of we gepaste begeleiding kunnen geven of ik hen een luisterend oor kan aanbieden.”
Peggy: “Wat we soms voorhebben is dat leerlingen afwezig zijn doordat ze zich niet goed in hun vel voelen. Dit kan uiteraard verschillende oorzaken hebben. We proberen daarom de leerlingen zoveel mogelijk structuur aan te bieden. Sommige leerlingen komen zonder boekentas, balpen of zelfs zonder brooddoos naar school… De ontbijthoek vind ik dus een prachtig initiatief. Het is zo evident dat leerlingen meer bereiken met een gevulde maag. Wat prioritair is, zijn de basisbehoeften invullen. Het is met de kleine dingen dat we soms een groot verschil kunnen maken. Je ziet de leerlingen echt glunderen als ze samen aan tafel zitten te genieten van een ontbijt. Het is echt een belangrijk moment.
Elke leerling kan vrijblijvend een maaltijd komen halen in de ontbijthoek.
Vaak er is wel een schaamtegevoel bij sommige leerlingen: “Ik ga niet laten zien dat ik geen eten mee heb!”, denken sommige leerlingen. Ze voelen zich, begrijpelijk, maar het zou niet mogen, minderwaardig dan.
Dit schaamtegevoel proberen we weg te werken doordat de leerkrachten de de klas meenemen naar de ontbijthoek, zo wordt niemand geviseerd. Samen ontbijten wordt zo een evidentie, met als resultaat: leerlingen die met een gevulde maag en frissere geest in de les zitten.”
Namens Brooddoosnodig: Merci aan alle gemotiveerde lieve leerkrachten van IVIO Binnenhof!
En in het bijzonder, merci Nathalie & Peggy voor jullie tijd😊