Het is 8 uur. Buiten schemert het nog als kleuterleraar Machteld langs loopt in het ‘winkeltje’
 naast het schoolsecretariaat. Dat doet ze elke ochtend. Net als haar collega’s. Ze neemt een
 mandje en ‘shopt’ uit de vitrinekast rijstkoeken, snacks of fruitbars. In de frigo staan
 (drink)yoghurts. De school koopt die ontbijtsnacks aan met centen van Brooddoosnodig. Die
 vzw werkt volgens een solidariteitsprincipe: bedrijven, lokale handelaars en sociale
 organisaties maar ook leraren, ouders en buren kunnen een symbolische gevulde brooddoos
 doneren.
 Verstopte honger
Machteld: “Met de ‘inkopen’ trekken we naar onze eigen klas. Daar bieden we aan het begin
 van elke schooldag die ontbijtsnacks aan. Alle leerlingen krijgen de kans. ‘Wie heeft honger?’
 vragen we nooit. Ook bij kinderen is schaamte over armoede hardnekkiger dan honger. In de
 kleuterklassen lukt ontbijten vlot tijdens het kringmoment. In de lagere leerjaren kiezen mijn
 collega’s autonoom hoe ze ‘het ontbijt van die dag’ aanbieden: bij een ‘Welkom,
 goeiemorgen’ aan de klasdeur, tijdens een uitzending van Karrewiet ...”
 
Sylvie: “Met het team dachten we na: kiezen we gratis ontbijt, soep om 10 uur of fruitspiezen
 als dessert? We gingen voor het ontbijt. Zo start geen enkele leerling een schooldag met een
 lege maag. Praktisch haalbaar, en we verliezen geen onderwijstijd. We blijven een school,
 onze hoofdtaak blijft goed onderwijs. We zijn geen restaurant. Droge voeding zoals een
 cracker, gedroogd fruit en rijstkoek kan elke leraar combineren met lesgeven.”
 Lang houdbaar
Sylvie: “Een ontbijtproject starten en dan na een paar maanden met stille trom afvoeren, dat
 wilden we absoluut vermijden. Wat je leerlingen gewoon maakt en ouders belooft, wil je
 minstens een heel schooljaar nakomen. Onze voltijdse brugfiguur Karen is daarbij cruciaal. Zij
 houdt de voorraad bij en vult aan. Een diëtist van het Wijkgezondheidscentrum uit de buurt
 maakt haar wegwijs in het gezonde aanbod. Impliciet maar ook expliciet leren we zo elke
 leerling wat gezond én lekker is.”
“Vooraf met het hele team goed nadenken over de opportuniteiten en valkuilen is belangrijk.
 Aan welke gezonde voeding je de middelen van Brooddoosnodig besteedt, kies je als school
 immers zelf. Verse soep maken? Besef dan dat je een kok nodig hebt, een vrije keuken en dat
 de afwas zich dagelijks opstapelt. Verkies je fruit of groentjes uit het vuistje? Dan heb je
 vrijwilligers nodig om te schillen. Je schoolbuurt in kaart brengen helpt ook om keuzes te
 maken. Is er een bakker om de hoek waar je broodresten kan ophalen voor bij de soep? Een
 groentewinkel waar je perfect eetbare soepgroenten kan redden?”
Fijnmazig de honger te lijf
Machteld: “‘Juf, wanneer is het etenstijd?’. Die vraag hoor ik nu niet meer om 9 uur. Dat was
 frustrerend, en oneerlijk. Een kind dat zonder ontbijt, zonder koek of fruit de voormiddag door
 moet, komt moeilijk tot leren. Die hongerige maag betekende bijna drie verloren uren. Tegen
 de speeltijd van 10 uur check ik of er lege brooddozen zijn. Dankzij ons ‘winkeltje’ en de hulp
 van onze brugfiguur kunnen we die tegen de middag vullen.”
“Met de kleuters eet ik elke middag in onze klas. Brooddozen met frieten of hamburger kan ik
 subtiel aanvullen met iets gezonds. Koude restjes pizza eten we allemaal wel eens, maar
 liever niet elke dag. Aanvullend bied ik ook wel eens een stukje fruit aan. Via de subsidies
 van Oog voor Lekkers kunnen we wekelijks op woensdag gratis fruit uitdelen. De
 overschotjes komen van pas.”
De honger neemt toe
Sylvie: “Ondertussen verdelen we al een jaar lang ontbijtsnacks op school. Dat samen iets
 eten de klasgroepen verbindt, hadden we vooraf niet als positief neveneffect meegerekend.
 De eerste weken merkten we grote nieuwsgierigheid en klein graaigedrag bij onze
 leerlingen. Nu zien we vooral de kinderen die thuis de kans om te ontbijten misten naar onze
 voedzame snacks grijpen.”
Machteld: “In mijn klas met negentien kleuters spoor ik bij ongeveer de helft honger op. Het
 aantal kinderen met een lege koeken-, fruit- of boterhamdozen nam het laatste jaar toe. De
 inflatie en energiecrisis raakt steeds meer gezinnen, ook uit de middenklasse. Onze school
 ligt in hartje Gent. Hier is veel armoede. Het is de context waarin ik lesgeef. Aan de zijlijn
 blijven toekijken is dan toch geen optie? Zelfs in een klas met ‘slechts’ een of twee (verdoken)
 hongerige maagjes is actie nodig.”
Sylvie: “Kansarmoede en honger bestrijden lukt ons niet alleen. En dat kan ook niet de
 bedoeling zijn. We werken samen met lokale, sociale partners. Wekelijks is er op
 dinsdagochtend een OCMW-medewerker op onze school aanwezig bij wie ouders
 terechtkunnen met (financiële) vragen. Tegelijkertijd organiseren we ons wekelijks koffie- en
 theemoment. Onze brugfiguur vangt vragen op en verwijst door naar externe partners. Toch
 mee op bosklassen dankzij de toelage voor participatie en sociale activering? Een
 goedkopere maaltijd op school aanvragen? Haar ondersteuning durven we niet meer
 wegdenken.”
Een op de vier kinderen
Sylvie: “Of het voor onze school in de toekomst haalbaar blijft om ontbijtsnacks te verdelen?
 Moeilijk te voorspellen. Ik weet wel dat het op dit moment, voor onze leerlingen, de beste
 oplossing is. De winst is duidelijk: leren lukt beter. Brooddoosnodig vzw schat dat een op de
 vier kinderen in Vlaanderen met honger in de klas zit. Positief dat wetenschappelijk
 onderzoek cijfers over deze problematiek gedetailleerder in kaart wil brengen.”
“Heel wat scholen trekken hun plan in de strijd tegen hongerige magen, al dan niet met
 financiële ruggensteun. We horen vaak ‘Mooi initiatief, maar het zou niet nodig mogen zijn.’
Terecht. Een structureel voedselbeleid vanuit de overheid dat zowel armoede als ongezonde
 voedingsgewoonten aanpakt, is broodnodig. In Zweden en Finland krijgt elke leerling een
 gezonde maaltijd op school. Wie weet lukt dat ook bij ons? Gezonde voeding komt elke
 leerling ten goede!”
Verschenen in Klasse 2023. Ook met jouw school de strijd tegen honger aangaan? Breng de sociale partners van je
 school in kaart en sluit je aan als hartelijke school bij Enchanté vzw.

