Stefaan vertelt over zijn eerste ervaring met Enchanté.
"Ik heb nog nooit van Enchanté gehoord en ik word voor een interview uitgenodigd bij een handelaar. Vlak voor ik daar aankom krijg ik een berichtje: de personen met wie ik heb afgesproken, zullen wat later zijn. De zaak waar we elkaar zouden ontmoeten, ziet er hip uit. Ik vrees dat ik niet genoeg geld heb om hier in afwachting iets te drinken, maar de vriend die met mij mee is, vertelt me dat ik hier ook een uitgestelde koffie kan drinken."
"Met een ei in mijn gat ga ik naar binnen. Mijn vriend gaat naar de toog en vraagt of er nog een uitgestelde koffie is. De man achter de bar lacht ons vriendelijk toe en neemt twee kaartjes van een prikbord. Hij vertelt ons waaruit we zoal kunnen kiezen - een lijst van vreemde soorten koffies waar ik nog nooit van heb gehoord, met veel Engelse termen. De uitleg die ik erbij krijg, is groter dan het drankje zelf. Ik vraag dus maar een eenvoudige koffie met melk en suiker, mijn maat neemt een thee."
"Zoveel hartelijke mensen, zoveel plekken waar je welkom bent dankzij dit initiatief. Plekken waar je anders misschien niet zou durven komen."
"In één vlotte beweging zorgen deze mensen ervoor dat je hier onbezonnen een koffie kan komen drinken, ook al heb je daar misschien het geld niet voor. Ze geven mij een stadsplan waar alle deelnemende handelaars op staan en ik ben verbaasd. Zoveel hartelijke mensen, zoveel plekken waar je welkom bent dankzij dit initiatief. Plekken waar je anders misschien niet zou durven komen."
"Het heeft een tijdje geduurd voor ik de diensten actief durfde gebruiken. Ik was bang voor een stigma, dat mensen meteen een oordeel zouden vellen over mijn situatie als ik een uitgestelde dienst bestelde. Zo is het niet, want je wordt gewoon als een doorsnee klant gezien. Je wandelt ergens binnen en bent onderdeel van het geheel. Je zit niet vast in een inloopcentrum met lotgenoten, maar in dezelfde ruimte, aan dezelfde tafel met mensen die het geld hebben om een dure koffie met Engelse termen te drinken."