Het verhaal van meester Tom

thumbnail_44382276_247040262607900_1647631797858598912_n
gepubliceerd op 04/12/2018

Het verhaal van meester Tom

"Het lijkt me wel leuk om op de dag tegen extreme armoede, actie te voeren... Maar heeft dat eigenlijk wel zin?

"Welk antwoord formuleer je dan als leerkracht tijdens het kringgesprek nadat een 10-jarige jou die vraag voorlegt? De vraag terugspelen naar de klas , denk ik snel.  "Ja ... heeft dat wel zin, gastjes?"En dan wordt het jeugdig enthousiasme aangewakkerd..."Beter dat dan niets...""Dan toon je dat je eraan denkt!""Kunnen we niets meer doen?""Hoe zouden we armoede oplossen?""Eten maken of hun huis herstellen?!""Eén persoon goed helpen...""Of juist veel mensen een klein steuntje geven?"


En zo komen we op het idee van uitgestelde koffies. Door zelf kopjes koffie op school te verkopen, zouden we anderen een uitgestelde koffie kunnen aanbieden.  

Een leerling wil zelfs appelflappen maken voor bij de koffie, een ander kind wil thuis cake bakken. Nog iemand anders kan een extra koffietoestel meebrengen... En waarom geen vers fruitsap, ik heb zo'n pers thuis. De dagen die erop volgen krijg ik enkele mails van ouders ... 'Gedacht aan wisselgeld? Ik zorg ervoor!', 'Hoeveel appelflappen?' 'Ook ik wil wel een handje toesteken...'Maar echt veel afspraken hebben we niet gemaakt. 

Heel vroeg die ochtend vertrek ik een beetje onzeker naar school. Wie van mijn leerlingen zal komen helpen? Ja hoor ... aan de ingang van de school is het al snel heel wat drukker dan gewoonlijk. Er weerklinkt geroffel op tamtams, want 'Maak tamtam tegen armoede' is de slogan dit jaar... Ook achter de bar is het druk. Iedereen wil helpen. Ik kan me stilletjes terugtrekken en me een koffie laten serveren. Zelfs na schooltijd willen enkele kinderen nog actie voeren en verhuizen ze de bar en enkele tafels en stoelen naar de speelplaats. Ook de bank voor het plaatsen van de 'sluit armoede uit- tattoos' verandert van locatie. Centjes rollen van grote handen naar kinderhanden en belanden in een plastieken potje dat zich aardig vult.  

De maandag die erop volgt wordt het geld geteld. Er wordt gerekend ... 402,86 euro. Als we een tweetal weken later met de klas naar de bib gaan,  passeren we eerst bij  de Vooruit, die in samenwerking met Enchanté, uitgestelde koffies en soep aanbiedt. We worden er gastvrij ontvangen. Krijgen wat uitleg. De kinderen willen weten hoeveel uitgestelde koffies er al geschonken zijn; of er veel mensen komen; hoe arme mensen dit initiatief kennen; ... Ook volgt de vraag of iedereen wel eerlijk is en of je ziet dat die persoon die koffie écht nodig heeft. We praten even daarop door. Neen, je ziet het niet dat iemand het nodig heeft.

Na ons bib-bezoek zitten de leerlingen op de bus terug naar school. Het enthousiasme van de kinderen weergalmt door de bus. Ik verontschuldig me over de drukte tegen een wat oudere heer die nu plots tussen een groep 10/11-jarigen zit. 'Oh, we zijn zelf ook jong geweest... Ooit toch! En zo start hij z'n levensverhaal. Tot mijn verbazing vertelt hij dat hij dakloos is. Ik leg de link naar onze actie. En dan haalt hij uit zijn jaszak het stadsplan van Enchanté. Als hij van de bus stapt, bedankt hij de leerlingen. En zo kennen we nu iemand die we een uitgestelde koffie aanbieden. 


Tot mijn verbazing vertelt hij dat hij dakloos is. Ik leg de link naar onze actie. En dan haalt hij uit zijn jaszak het stadsplan van Enchanté. Als hij van de bus stapt, bedankt hij de leerlingen. En zo kennen we nu iemand die we een uitgestelde koffie aanbieden.

Meester Tom Freinetschool De Sterre-spit

Ook een sympathieke actie organiseren of doneren, neem een een kijkje op de DONEER-pagina. 


Ook een sympathieke actie organiseren of doneren, neem een een kijkje op de DONEER-pagina. 

Enchanté vzw

info@enchantevzw.be